רפיק חלבי- חיסול חשבונות 2- והאם ערוץ 1 גוסס?

• רפיק חלבי: חיסול חשבונות 2

התפטרותו של יו"ר רשות השידור משה גביש היום, מסתירה מאחוריה תיבת פנדורה כבדה ועמוסה. המחלות הקשות של ערוץ 1, בצד התעלמות הממשלה ממהלכי יישום הרפורמה שברו את גביש, שנחשב, בעיני רבים, לתקווה האחרונה של הערוץ. היום הוא אמר כי ייתכן ולא תהייה ברירה אלא לסגור את הערוץ. הוא עשה הבחנה ברורה בין הטלוויזיה לבין 'קול ישראל' שלקיומו יש הצדקה מלאה.

אחד הסממנים הקשים של מחלת הערוץ הוא אווירת ציד המכשפות ומסכת המינויים הכושלים, שנבעו ממוסר כפול שאיפיין את הנהלת הרשות מזה שנים.

אחת הדוגמאות הקשות והבוטות של התופעה נוגעת לרפיק חלבי, מי שהיה מועמד בטוח לתפקיד מנהל הטלוויזיה, אבל מישהו שם החליט לשים לו רגל. בגלל מוצאו הדרוזי? כמעט בטוח שכן. ובעניין זה, מעניין לציין את רשימת המשת"פים הארוכה.

למה החלטתי לאוורר את הסיפור הישן הזה עכשיו? כי רק לפני כשבועיים סיפרה לי עובדת הערוץ לשעבר, איך לפני שנים מספר קיבלה טלפון שהבטיח לה הטבות מפליגות בתנאי שתפליל את חלבי ותעליל עליו פרשייה של הטרדה מינית. היא לא הסכימה, אבל חלבי הועף מהרשות בגלל סיפור דומה בצורה מדהימה. אותה אחת, סיפרה לי את מה שכבר ידעתי: אילו חיפשו מטרידים בין עובדי הטלוויזיה, היו מוצאים לא אחד ולא שניים מה'כוכבים'- אבל דווקא סיפוריהם הושתקו עד עצם היום הזה.

מאז שהיה חלבי מועמד לתפקיד מנהל הטלוויזיה, פרסמה הרשות שורת מכרזים לתפקיד. מעולם לא נמצא מישהו שעונה על דרישות התפקיד והטלוויזיה הסתפקה במינויים של ממלאי מקום- בה בשעה שהערוצים המתחרים שעטו קדימה. הרייטינג של מהדורת 'מבט' צנח בתקופת חיים יבין ב- 27%.

אז הנה הסיפור של רפיק, בראשי פרקים:
פרשת רפיק חלבי נשמעת כמו סיפור קפקאי בהמשכים שבו מילאה התקשורת תפקיד מפתח ולו משום שחלבי עשה את הקריירה המפוארת שלו בערוץ הראשון של הטלוויזיה, עוד מהתקופה שבה היתה מהדורת 'מבט' בהובלתו ספינת הדגל של החדשות.

למעשה, חלבי נענש שלוש פעמים. בפעם הראשונה, כאשר העז, לפני כחמש שנים, להגיש את מועמדותו למשרת מנהל הטלוויזיה. לאחר שורת דחיות של המכרז, הוחלט כי המועמדים יצטרכו לעבור מבחני התאמה במכון מקצועי. חלבי עבר את המבחן בהצלחה יתרה ודורג במקום הראשון, לפני רון בן-ישי. המועמדים האחרים לא צלחו את המבחן. ואזי, נקבע מועד סופי לכינוס ועדת המכרז שהיתה מתקשה לפסול את מועמדותו של חלבי ולו משום שהוא היה המועמד בעל הכישורים הגבוהים ביותר לתפקיד.
שלושה ימים לפני כינוס הועדה, הגיעה אל יו"ר הועד המנהל של הרשות, אברהם נתן, באמצעות מנהל הטלוויזיה יוסף בראל, תלונתה של מירי אליקים שלפיה, חלבי, כביכול, הטריד אותה מינית. לפני כינוס הועדה, נמסר לחבריה מידע על התלונה. חלבי התייצב בפני הועדה מבלי שידע על התלונה ורק נרמז לו 'אולי כדאי שקודם תנקה את שמך'.
מי שזכה במינוי היה מוטי עדן, על אף שלא עמד בדרישת הסף לתואר אקדמי.
באמצע 2004, חדשים ספורים לאחר המכרז, התפטר חלבי שכיהן עד אז כמנהל חטיבת החדשות, מרשות השידור לאחר שלדבריו עבר מסכת השפלות שכללה שלילת זכויותיו כמנהל, הורדת שעות נוספות משכרו ו'טרטורים' אחרים שבאו, לדבריו, מכוון מנכ"ל הרשות דאז, יוסף בראל.

אלא שלאחר שמוטי עדן עזב, שוב נתקלה רשות השידור בשוקת שבורה, בחפשה אחר מועמד מתאים למשרת מנהל הטלוויזיה. שמו של חלבי עלה בשנית, והנה, כבמטה קסם, התגייס העתון של המדינה 'ידיעות אחרונות' לראיין את מירי אליקים שהכחישה, בראייון המורכב בעיקר מדיאלוג ארכני שלה, כל קשר בין תלונתה לבין מועד המכרז.

גליון סוף דצמבר 2007 של '7 ימים' של 'ידיעות אחרונות' זכה לפרומו הרועם של רפי גינת, מעל גלי האתר ביום שישי. הכותרת שהרעידה את אמות הספים, מגלה חשיפה אישית של כתבת הספורט של ערוץ 1, מירי אליקים : 'הוטרדתי מינית על ידי רפיק חלבי'.
ה'חשיפה' זכתה להפנייה בעמודו הראשון של העתון ואף בעמוד השער של המוסף.

די היה בשמיעת הכותרות הללו כדי לגבש כתב אישום חמור נגד חלבי, אלא שבגוף הכתבה מתלוננת אליקים על כי חלבי נגע בבטנה ופלט התבטאות מעליבה ומיותרת בקשר לחזה שלה. חלבי עצמו הכחיש טענות אלו ובמסגרת הליך משמעתי שנמשך כארבע שנים, הסכים לעסקת טיעון בה נאמר כי הטריד אותה מילולית, תוך ניצול מעמדו כלפי המתלוננת. המלים 'הטרדה מינית' אינן מוזכרות בפסיקת בית הדין למשמעת של נציבות שרות המדינה שגזר על חלבי נזיפה וקיבל את התחייבותו שלא לשוב לעבודה ברשות השידור במשך חמש שנים.
המתלוננת עצמה לא טענה כי הארוע היה כרוך בנסיון אונס או במגע בעל אופי מיני כמו נשיקה, למשל. חיים רמון שהואשם בנשיקה, חזר לשלחן הממשלה. במקרה של רפיק חלבי, אולי נסתם הגולל על קריירה מפוארת וארוכה שלו.

חלבי הוביל את חדשות הערוץ הראשון 'מבט' יחד עם יעל חן ולאחר מכן בגפו. בעדות מטעם רשות השידור שהובאה בפני בית הדין למשמעת, נאמר כי "חלבי הועסק ברשות כשלושים שנה, נחשב למנהל ראוי ומקצועי ובתיקו האישי מכתבי הערכה רבים המעידים על תרומתו הרבה לקידום נושא החדשות בטלוויזיה בתקופה של תחרות קשה".
אכן, חלבי נחשב לעורך מקצועי וחזק, ולכן אין פלא ששמו צץ ועלה בשנית כמועמד לשוב לרשות השידור במסגרת המסע להצלת הערוץ הראשון. הרעיון הועלה על ידי מי שסברו כי חלבי יכול להזרים מוטיבציה, אחוות יחידה ואיכויות עיתונאיות למערכת הסובלת ממחלות זקנה סופניות.

נראה כי די היה בשמועה הזו, כדי להזדרז ולתקוע את המסמר האחרון בארון הקריירה של חלבי, וזה קרה, לא מעט, בסיוע העיתון של המדינה, שבראש ובראשונה 'שיפץ' את פסיקת בית הדין למשמעת של נציבות שרות המדינה, וקבע כי חלבי הואשם בהטרדה מינית.

למעשה, תלונתה של אליקים שהגיעה לנציבות שרות המדינה באמצעות אברהם נתן העלתה אבק, עד שהוצעה עסקת הטעון. עורך דינו של חלבי, אביגדור פלדמן, התנגד בשם מרשו לכל ניסוח המאשים אותו בהטרדה מינית והסכים לבסוף לניסוח בדבר הטרדה מילולית.

הנזיפה שחטף חלבי מבית הדין בסוף נובמבר 2007 היתה עונשו השני.
והעונש השלישי נחת עליו עם הפרסום המאשים והמבזה.
חלבי עצמו אמר לי, בשיחה לאחר פרסום הכתבה ב'7 ימים': "לעולם לא אשוב לרשות השידור. תרמתי 35 שנים מחיי לעתונות והנה באה מישהי, ובמחי יד מלכלכת עלי. וגם אם נניח שהסיפור שלה אמיתי, זה ראוי לחמישה עמודי
ם בעתון?. בראל וחבורתו הצליחו לסלק אותי מהטלוויזיה.

הסיפור הזה הוא אילוסטרציה לתפקודו של ערוץ 1 שצריך להלחם על חייו. עכשיו גם אין לו יו"ר שייצג את האינטרסים של ערוץ 1 מול הממשלה

מאת: ora21

אורה עריף כץ. עתונאית, כותבת, ספרנית. עוסקת בחקר תרבות, תקשורת ועולם ההשקעות

19 תגובות על ״רפיק חלבי- חיסול חשבונות 2- והאם ערוץ 1 גוסס?״

  1. את מכירה כתבת מדינית ברמה של איילה חסון?
    את מכירה כתב כלכלי-חברתי ברמה של עודד שחר?
    את מכירה פרשן לענייני ערבים ברמה של עודד גרנות?
    את מכירה כתבת לענייני משפט ברמה של תמר אלמוג?
    את מכירה כתב פוליטי ברמה של בועז שפירא?
    את מכירה עורך חדשות החוץ ברמה של אורן נהרי?
    את מכירה מגיש חדשות ברמה של יעקב אחימאיר?
    את מכיר מגיש כה חינני כמו דוד ויצטום?
    רק בעניין הפרשן הבטחוני יש לערוץ 1 בעיה.

  2. אם אכן התקשרה אליך עובדת לשעבר וסיפרה שניסו לשכנעה להעליל על חלבי, אסור שזה יישאר בין עמודי בלוגנו.
    לא ברור לי מה היה והנו הלהט של ידיעות נגד חלבי.
    כעבור שנים ושני סיבובים של גרירה בבוץ, מגיע לחלבי, אם יחפוץ בכלל, לתפוס פיקוד על הערוץ האומלל הזה. הוא איש כריזמטי ומוכשר וחזרתו תעשה טוב.

  3. למני- חלק מהרשימה שמנית כאן מצויינת ואין להכחיש זאת. אבל הם משלמים את המחיר על עבודתם בערוץ שמנוהל גרוע ורבים מהם, אם תהייה להם הזדמנות טובה- יעזבו, או יישארו מתוך נאמנות מהולה בייאוש עמוק. אם אתה מכיר את האנשים הללו, אתה ודאי גם יודע זאת. לדוד- אני, כמובן, לא יכולה לאמר לאותה אחת מה לעשות. היא גם אמרה לי מי התקשר אליה והציע לה את ההצעה- אך איני יכולה לפרסם זאת, אלא אם אותה אחת= או אחרות כמותה, יחליטו להוציא את הדברים ממקור ראשון.

  4. למני.אכן רשימה מפוארת ,אך אין להם מנהיג
    שיצעק "אחרי" .
    אין גאוות יחידה.
    החיילים הנועזים ביותר דינם נחרץ ללא הכוונה של מפקד זהיר מנוסה ונבון.
    אני לא יודע אם זה רפיק חלבי, אבל ראוי לנסותו לפני רבים אחרים.

  5. לא הייתי רץ לשבח את משה גביש. הוא לא טיפל נכונה בבעיות רשות השידור. אין ספק שרשות השידור סובל מבעיית מנהיגות ומעודף פוליטיזציה. בתקופה שכיהנתי כחבר הועד המנהל 1978-1982 נלחמתי לא פעם בניסיונות של נציגי הימין הקיצוני להדיח שדרים מטעמים פוליטיים, כולל רפיק חלבי. במקרה אחד בלבד נכשלתי והוא במניעת הדחתו של ארנון צוקרמן. בשאר המקרים הצלחתי למנוע. אבל כפי שאת מתארת – הניסיונות נכשלו. לצערי, גם יושבי ראש ליברליים שכיהנו מאז שנות ה- 80 לא הצליחו לשנות את המגמה של דעיכת הערוץ הראשון משום שעסקו יותר בפוליטיקה ופחות ביצירה. ומי מינה את ג'ו בראל למנכ"ל, המנכ"ל הגרוע ביותר בתולדות רשות השידור אם לא שר ממפלגת העבודה, רענן כהן?

  6. שאין שידור ציבורי במדינת ישראל כבר הרבה מאוד שנים

    הרבה תוכניות הבראה שהוגשו לממשלה (שלוש, כמדומני)
    ואין הבראה
    ואין שידור ציבורי.
    אם רפיק חלבי חושב שהוא יכול להחזיר לציבור את השידור, אני בעדו
    כי זה העיקר
    שידור ציבורי זה הפקות מקור בעברית וערבית ולא רק חדשות ורכש
    וזה כאמור, אין כבר הרבה מאוד שנים

  7. לדני וליולי, שמתם את האצבע על הבעייה האמיתית: חוסר בהפקות מקור, דעיכת היצירה המקורית שאין מי שיסכים לממן אותה. זה, בצד הפוליטיזציה שהזכרת, דני, והסכמי עבודה מזעזעים שאיש לא מצליח להחלץ מהם- והנה המתכון לקריסת הערוץ. אגף הגבייה של רשות השידור עולה יותר מכל התקציב של הרשות להפקות מקור- וזה כבר אומר הכל.

  8. ומהזווית הצרה שלי:
    עובדי רשות השידור פטורים – שלא כדין – מתשלום אגרת רדיו וטלוויזיה.
    בגלל זה, כשאני משלם אגרה אני מקלל את רשות השידור.
    אולי הקללות עושות את שלהן.

  9. אתה מקלל את חברת החשמל? וכשאתה נוסע באוטובוס אתה מקלל כי בני המשפחות נוסעים חינם? ועוד, ועוד. אגב, עובדי רשות השידור אינם פטורים מתשלום אגרת הרדיו כי היא נגבית דרך רישיון הרכב. בזמנו הוצע שאגרת הטלויזיה תיגבה דרך חשבון החשמל ומי שיצהיר שאין לו טלוויזיה לא ישלם. כך ניתן היה לחסוך את כל הוצאות אגף הגביה. אלא שחברת החשמל סרבה והעובדים הודיעו כי אם הדבר יכפה עליהם בחקיקה הם ישבתו.

  10. דני,
    ההבדל הוא שאגרה היא מס.

    חשמל אינו מס.
    נסיעה באוטובוס אינה מס.

    האם עובדי מס הכנסה פטורים מתשלום מס?
    האם עובדי משרד התחבורה פטורים מתשלום אגרת רכב?

  11. האגרה היא תשלום בעד שרות. אם אין לך מכשיר טלוויזיה – אינך משלם אותה. כמו עובדי חברת החשמל וכד' זה היה נוהג מתקופת המנדט. גם לעובדי חברת החשמל ואגד לא מגיע. כי זה על חשבון הצרכן ומשלם המיסים. ולכן תקלל את מי שלא מסוגל לבטל לעובדי חברת החשמל.

  12. אגרת טלויזיה היא כמו אגרת רכב.
    אגרת הטלויזיה אינה תשלום בעד שרות, ועליך לשלם אותה אם אתה אוחז בטלויזיה – גם אם אינך משתמש בה.
    כמו אגרת רכב, אתה משלם אותה כי אתה אוחז ברכב, והשאלה אם אתה נוהג או אינך נוהג בו אינה רלוונטית.
    ויתרה מכך, אגרת טלויזיה היא מס מובהק גם מבחינה זו שגביית אגרת הטלויזיה מתבצעת מכוח פקודת המיסים גבייה, כלומר שאם אינך משלם אגרת טלויזיה – יש סמכות לגבות ממך את האגרה בדרכים ובאמצעים מיוחדים כמו שגובים מס הכנסה ומע"מ – להבדיל מנושה רגיל שצריך ללכת נגדו למשפט ולהוצאה לפועל וכו' וכו'.

    ההשוואה לחברת החשמל אינה ממין העניין – אבל אין לי בעייה לקלל גם אותם.

  13. ואולי כדי להשלים התמונה:
    שר החינוך העניק את הפטור הזה לעובדי הטלוויזיה לפני שנים רבות.
    הוא העניק את הפטור הזה בתקנה שקבע על פי חוק מסמיך.
    אלא שהפטור הזה הוענק לדעתי שלא כדין.
    פניתי בזמנו אל היועץ המשפטי של רשות השידור ונימקתי את דבריי, ותשובתו היתה לא ממש לעניין.
    משכך, הגעתי למסקנה שאולי קללות יעזרו…

  14. שר החינוך רק עיגן מצב קיים מימים ימימה. אני מיום שהתחלתי לעבוד בקול ישראל ב- 1962 הייתי פטור מהאגרה עד שהתפטרתי כעבור מספר שנים. כשחזרתי לעבוד בחוזה מיוחד לא הייתי פטור כי הדבר ניתן לעובדים בתקן.

  15. וכדי לסבר את האוזן בעניין האגרה: בשנה שעברה עלתה לנו אחזקת אגף הגבייה של רשות השידור 30 מיליון ש"ח – פי שלושה מההוצאה להפקות מקור ו-8.5% מתקציב רשות השידור: בשביל זה אנחנו משלמים אגרה, לפחות במידה מסויימת: כדי לממן את מנגנון הגבייה האדיר של האגרה..וזה רק אחד מהאבסורדים של רשות השידור

  16. הודות לזמן הפנוי שיש לי השבוע בגלל מחלתי מצאתי את הבלוג שלך.
    אם מפריע לך שאני קוראת כאן תגידי לי.
    לגבי רשות השידור, באמת חבל מאד שערוץ ממלכתי הגיע למצב כזה שאין מה לראות בו.

  17. קודם כל זה לא מוזר וזה די ברור שנעשה עוול גדול מאוד לרפיק חלבי ,ולכל אלה שהטילו ספק ביושרו ונאמנותו של רפיק שיאכלו את הכובע , ולרפיק אני אומר תמשיך בדהירה שלך קדימה אנו איתך באש ובמיים

כתיבת תגובה