בכירי העיתונות הכתובה- עיין ערך 'היפה והחנון'

איך נבחרים בכירי העיתונות הכתובה בימים אלה? ע"ע היפה והחנון .

דב אלפון עורך 'הארץ' הצליח להגשים את משאלתו מלפני חצי שנה ולפטר את כתבת הרווחה של העיתון רותי סיני. לפני חצי שנה, נקרתה בדרכו הזדמנות פז לפטר את סיני, כשזו מתחה ביקורת על התנהלות העיתון, בה הובלעה הטענה כי העיתון לאנשים חושבים לא ממש חושב על כל החלכאים והנדכאים ולא נותן במה למכאוביהם ולמאבק על זכויותיהם. אלא שאז התעוררה מהומה ואלפון חזר בו.

אינני מכירה את רותי סיני. כפי שפורסם היא זכתה בפרס סוקולוב על עבודתה. בטוקבקים, אחת כתבה ש'הלוואי שתחליף אותה מישהי יותר צעירה' ואני לא יודעת אם היא התכוונה ברצינות או בצחוק.

אני רק שואלת את עצמי, האם פיטוריה של סיני, מעבר לכך שהם חוסכים לעיתון משכורת שיכולה להתחלף בעוד שכר רעב של שכיר חרב שהעיתון יאתר, אינה קשורה למדיניות הכלכלית הליברלית שמוביל העיתון. האם הדבר אינו קשור לעמדות שהוצגו באחרונה על ידי הפרשן הכלכלי הבכיר של הארץ/דה מרקר נחמיה שטרסלר ועוד שורת כתבים כלכליים בכירים בעיתון, נגד מתן רשת ביטחון לחוסכי קופות הגמל שלדבריו, הרוויחו המון בעבר ולא נורא אם עכשיו יפסידו קצת מהרווחים. דיעה התואמת לחלוטין את זו של נערי האוצר, אלא שהיא רחוקה מלהיות מדויקת כשבודקים את קופות הגמל, למשל אלו של פריזמה שהיא אחת הקופות הכי גדולות במשק, אחת לאחת.
אבל, העיקר שלא יעבדו עליכם, גם לא בעיתון הארץ – דה מרקר, שבהחלט מוביל אג'נדה כלכלית בתפיסת עולמו.
הפיטורין של סיני נלווים לשורת רעשים בכל העיתונים ובהם ב'הארץ', בהם עזיבת כתבת 'גלריה' דנה גילרמן שהודיעה כי אינה יכולה להמשיך ולעבוד בתנאים שנוצרו בעיתון, כתב התחקירים גיא לשם והשמועות עיקשות על עזיבתו הצפויה של רן רזניק כתב הבריאות שהביא לעיתון כמה וכמה סקופים גדולים בתחום.
אם להתייחס לטוקבקים לרגע ברצינות, הרי אלה שנכתבים ככל הנראה על ידי אנשים מתוך המערכת, טוענים שלעורכת גלריה, ליסה פרץ יש יד ורגל בעזיבות עיתונאים את המוסף.
מבט זריז על רשימת המינויים החדשים ב'הארץ' אך בהחלט גם בעיתונים אחרים, מותיר את התחושה שגירסת היפה והחנון חדרה לעיתונים, שהמו"לים שלהם או עורכיהם מבכרים למנות מין 'כוכבים נולדים' ולמה לא אם באותה מכה מקבלים גם בחורה יפה, לעמדות מפתח מכריעות. הם מפקידים בידי צעירים אלה כח רב ואת התוצאות כל אחד יכול לשפוט בעצמו.
אחת הדוגמאות שלא אנקוב בשמו, היא של צעיר שעבר מעיתון נפוץ למשנהו תוך יישום משנת המו"ל כשה'היי לייט' של תפקודו בא לביטוי בהרכבת רשימת מפוטרים שעולים למו"ל כסף. כשסיים בעיתונות, הוא עשה זאת גם בערוצים המסחריים וידע תמיד למנף את עצמו ולהותיר מאחוריו אדמה חרוכה.
עד היום, איש מהם לא יגיד עליו מילה רעה.
אה, אז זה מה שהמו"לים והעורכים בשירותם רוצים?
לא, לא יכול להיות.

מאת: ora21

אורה עריף כץ. עתונאית, כותבת, ספרנית. עוסקת בחקר תרבות, תקשורת ועולם ההשקעות

9 תגובות על ״בכירי העיתונות הכתובה- עיין ערך 'היפה והחנון'״

  1. היי אסתי
    האמיני לי שאינני יודעת מה הסיבה- מה עוד
    שרותי סיני נמצאת ב'ועד' המייצג את העובדים בנושא הפיטורין.. אגב, אותו דבר קורה, לפי ידיעתי, גם עם לפחות אחד מנציגי העובדים ב'ידיעות' המאויימים בפיטורין. מציאות לא מלבבת בעתונות הכתובה

  2. זה נורא, וגם נורא פשוט
    בכל מערכת עיתון בעת החלפת העורך הראשי או עורכי חלקים, ישנה תזוזה די מסיבית של עובדים.
    ככה זה מאז שאני בתוך המערכת הזו.
    כל אחד מביא איתו את הנבחרת שלו, מהמזכירה ועד אחרוני המשכתבים.

  3. התזוזה הדי מסיבית לא הוכיחה שהיא מביאה עמה ברכה רבה. דווקא במקומות בהם יש יציבות יחסית ושינויים לא גדולים בחילופי העורכים מצליחים יותר. ראה – גלובס. הארץ עד הגעת העורך החדש. ידיעות אחרונות בימי השותפות מוזס – ורדי.מעריב עד תקופת נמרודי.

  4. זו היתה הביקורת של רותי סיני על מדיניות העריכה של דב אלפון. השני גרוש שלי:
    האגו השברירי שלו נפגע פעמיים – מעצם הביקורת, ובכך שלא נתנו לו לפטר אותה. בנוסף, היא בוועד שהכריז על סכסוך עבודה מולו.
    הוא המתין לשעת כושר.
    אני מציעה לקוראים להצביע הרגליים, ובעיקר בארנק. ממילא הארץ איבד את זכות הקיום שלו, בנוסף להיות עיתוני שוקן סוג של סרסור לסחר בנשים.
    די, עבר זמנם.
    אני מקווה שיימצא במהרה העיתון שישכיל לחבק אליו עיתונאית איכותית וחשובה כמו רותי סיני. רצוי עיתון וירטואלי.

  5. תודה לכם על התגובות
    נראה שמי שבא מהתקשורת-או מכיר אותה מקרוב, כמו כל המגיבים כאן מכיר את 'הרעה החולה' הזו שניכרת ברמה ובתוכן של העתונות. אפשר רק להצטער על כך. אם אפשר לעשות משהו? הכח נמצא בידי בעלי ההון ואת התוצאות של זה כולנו מכירים מקרוב..

  6. זה מכבר פרסמתי רשימה בה קראתי לכל הקוראים המבקשים לחסוך בהוצאות לנוכח המשבר הכלכלי לבטל כצעד ראשון את המינוי על הארץ

    אני לא סובל את הארץ כי הוא אנטי לאומי ואנטי חברתי-נדמה לי שדי באחד המרכיבים על מנת להביא לפסילתו כעיתון

    מצד שני כך יפוטרו עוד עיתונאים ולמרות שעל כמה לא אזיל דמעה -חבל על הפועלים העושים במלאכה

    חוץ מזה מה יהיה על דניאל רוגוב שמגלה לי שניתן למצוא יין סביר במחיר מציאה של 100 ש"ח לבקבוק ומשאיר אותי לא לגלות ברבים מהו היין שאני מסתפק בו

כתיבת תגובה