ארץ לא נהדרת- גם שטרנהל חושב כך

אומרים שסאטירה טובה מכה לנו בבטן, אז בקטע הפתיחה של 'ארץ נהדרת' חשבו שמיחזור הההמצאה המקורית והמדהימה בדמות המתנחלת הדידקטית והחופרת תעשה לנו את זה, הפעם כשעלמה זק הנפלאה כמו כל שחקני התכנית, מגלמת את הגננת/מורה ששואלת את כל השאלות המתבקשות לתשובות הצפויות של הילדים שמדקלמים את כל המנטרות המוכרות שמצוטטות מפי 'ימניים'. כך, חשבו יוצרי המערכון, הם יגחיכו את המסר. הנה ילדים מתוקים וחכמים להפליא אומרים לנו שכל העולם הוא 'אנטישמיה', ..? יו! המציאו את הגלגל מחדש. עכשיו, המתנחל עם הרובה והמתנחלת עם המבטא האמריקאי עושים את אותו דבר בדיוק שעשו בעונות הקודמות, אחרת איך נסביר לכם כמה הם מאוסים בעינינו?

אבל, לא יוצרים דעתנים כמו אלה של ארץ נהדרת יניחו לאיזון הקדוש להשמט מידיהם, אז הנה עלמה זק הופכת לשמאלנית צבועה שנבהלת כשהיא מגלה שהיא הולכת לקבל שכן ערבי, אבל אפילו לא מודה בכך באזני בעלה השמאלן היפה גם הוא, עד שהם מגלים לרווחתם שהשכן הערבי הוא בכלל אמג'ד מ'עבודה ערבית' שבא לצלם בבנין הצפונבוני פרק לסדרה שלו. איזו הקלה. הם, כמובן, מזמינים אותו לקפה שחור. נו, אז מה, לקפה הפוך?

ואני טוענת שהשימוש בסטריאוטיפים אולי עושה ליוצרי ארץ נהדרת עבודה קלה, אבל כשהוא נתפר בתפרים גסים, כשמסריו משקפים בבירור את עמדת הכותבים, הוא מחטיא את המטרה.

והאיזון? בדיוק כמו האיזון בעיתון הארץ שבו מדבר פרופ' זאב שטרנהל על העריצות של הרוב הישראלי.

"יחסי הכוחות הפוליטיים הנוכחיים יצרו כנסת שהייתה לפס ייצור של חקיקה, המדרדרת את ישראל לתחתית רשימת מדינות התרבות. ואמנם, במושג דמוקרטיה הישראלי מבין בדרך כלל דבר אחד: שלטון לא מרוסן של הרוב. אצלנו זכות הרוב נחשבת לזכות הצד החזק יותר להטיל את מרותו על החלש ממנו, בלא התחשבות במגבלות שמטילות זכויות האדם".

טענותיו של שטרנהל נשמעות נכונות מאוד, כשהוא מהפך בלשון, מחבר 'עריצות' ל'רוב' , מבלבל אותנו וכמ-עט משכנע אותנו שאנחנו לא מסוגלים להבחין בין דמוקרטיה למשטר טוטליטרי. אחרי הכול, מי הפרופסור כאן? אנחנו??

שטרנהל קובע שהאשם הוא ביחסי הכוחות הפוליטיים במדינה- ולכן, הרוב אשם. האם אי אפשר לערער על הנחת יסוד זו? ונניח, למשל, שיחסי הכוחות הפוליטיים היו שונים, ומי שמקים את הממשלה הייתה מפלגה כמו חד"ש או אפילו מר"צ שהייתה דואגת לזכויות הפלסטינים? האם אז הכנסת הייתה חדלה להיות פס ייצור של חקיקה, ושמה קץ ל'שלטון הלא מרוסן של הרוב' כדבריו? אני חוששת שלא מצאתי במאמרו הסבר משכנע לטענתו שמעוטרת בכותרת פופוליסטית.

מאת: ora21

אורה עריף כץ. עתונאית, כותבת, ספרנית. חוקרת תרבות (תואר שני)

13 תגובות על ״ארץ לא נהדרת- גם שטרנהל חושב כך״

  1. שטרנהל צודק.בישראל יש עריצות של הרוב,מכיוון שבישראל יש דמוקרטיה אתנית.

    http://194.90.130.106/video/8_27/

    מושב שישי
    האם תיתכן דמוקרטיה אתנית?

    יו"ר המושב: ד"ר מור אלטשולר, חוקרת בתחום מחשבת ישראל ופובליציסטית

    פרופ' סמי סמוחה, אוניברסיטת חיפה
    ישראל כדמוקרטיה אתנית: ייחוד ומענה לביקורת

    פרופ' יואב פלד, אוניברסיטת תל-אביב
    דמוקרטיה אתנית בישראל וברפובליקה הפולנית השנייה (1918-1939): מבט השוואתי

    ד"ר יוסף ג'בארין, מנהל "דיראסאת" – מרכז ערבי למשפט ומדיניות ואוניברסיטת חיפה
    בין דמוקרטיה אתנית לדמוקרטיה דו-אתנית: הצעה חדשה לסדר

    מר ג'עפר פרח, מרכז מוסאווה
    זכויות פרט וזכויות קולקטיביות כדרך להסכם אזרחי

  2. שטרנהל לא כותב שהאשם הוא יחסי הכוחות בפוליטיקה, אלא התודעה הדמוקרטית השגויה והרעועה שבסיוע יחסי הכוחות הפוליטיים, מובילה חקיקה אנטי-דמוקרטית לצד פעילות לא דמוקרטית (מכתבי הרבנים, וועדות הקבלה והיד עוד נטויה). בניגוד למה שמשתמע מדברייך, שטרנהל גם לא מוצא פסול בעצם העובדה שיש חקיקה (כל כנסת אמורה להיות פס יצור של חקיקה. לכן קוראים לה גוף מחוקק, לא?), אלא באופי החקיקה הזו.
    זה לא קשור למרצ וחד"ש או לזכויות הפלסטינים – גם בני בגין, רובי ריבלין ודן מרידור – לא ממש אנשי שמאל – חושבים כך, ולפחות שניים מהם גם לא מהססים לומר זאת בפומבי.

  3. הבעייה היא ששטרנהל מייצג, נותן גיבוי ומזדהה עם מיעוטים פוליטיים קיצוניים חברתית ומדינית שמתנהגים בשחצנות בחוצפה ובהתנכרות כאילו היו רוב. מעולם לא נעשה על ידי שטרנהל חבריו ותלמידיהם נסיון אמיתי וכנה לפנות אל הרוב המבובל. פעולתו הפוליטית של שטרנהל מוחצנת בנסיעות ושהויות בחו"ל, הסתובבות מעשירה בהיכלי השן של האקדמיה ובהטפת מוסר צדקנית מתנשאת שחצנית ואטומה בעיתון "הארץ". אין בדבריו ומעשיו כל הזדהות וכל אמפטיה עם השונים ממנו בגוון צבע העור, הכנסה שנתית והעדר חוזה קיבוצי וגימלה שמנה מכמה מקורות. באותו מאמר שטרנהל גם טוען לזהות מושלמת בין גולדה מאיר לבנימין נתניהו, זאת המשך לתיאוריה שהוא מוכר בחו"ל על היות מפא"י ובכלל תנועת העבודה הישראלית, כולל את מי שאח"כ חברו לנפל המת של מר"ץ כתנועה "לאומית סוציאליסטית", כאילו שאנחנו לא יודעים גרמנית. עם כל חסרונותיה הנוראים של מאיר אין דמיון בין אורח חייה וראיית עולמה ומדיניותה החברתית, בין השאר, לנתניהו. מה שקורה הוא ששטרנהל בונה במאמרו זה ובאחרים תורה כוזבת ניהיליסטית אליטיסטית שמתעלמת מעמדות השמאל הבסיסיות ביחס לארגוני עובדים, הון עבודה, מיסוי, הפרטה וכ"ו. כאמור, ראה המאמר שמדובר בו. הוא מנכר מאכזב ודוחה אנשי שמאל קלסיים ותביא את ליברמן לשלטון. לדוגמה אחת מרבות: חבר הכנסת כץ מהליכוד איש ארגוני העובדים תרם בשלוש השנים האחרונות יותר לשכיר הישראלי ולמעמד הביניים הנדפק מאשר שטרנהל בכל ימי חייו. ומי שנעזרו על ידיו מתגמלים ויתגמלו אותו פוליטית בהתאם.

  4. גם אני כמוך חושב שארץ נהדרת הלכו לפתרון קל ולא מתוחכם. אותה סאטירה בדיוק יכלה להכתב הפוך, עם גננת שמאלנית מטומטמת. ממש לא מסובך. עניין של שתי דקות עבודה גג.

  5. תודה לכם. יונתן, הייתי שמחה אם אכן שטרנהל היה לוקח את הדברים לכוון של חקיקה אנטי דמוקרטית דוגמת החקיקה שמדבר עליה כאן רני: דאגה לחלשים בחברה באשר הם, אלא ששטרנהל אינו סוציאל דמוקרט ואם הוא כזה- הרי זה לא ניכר מדבריו. זה יפה שהוא דואג לפלסטינים והנה ציטוט אחד בענין ממאמרו: "זכותו של החזק יותר חלה כמובן גם, אם לא קודם כל, על יחסינו עם הפלסטינים".אני חוששת שהגינוי של הרוב בא מהמקום הזה- שהוא לגיטימי, אבל בפירוש אינו מייצג נאמנה את טענתו בדבר חקיקה אנטי דמוקרטית וודאי אינו מצדיק את הטענה על העריצות של הרוב.
    הדוגמא שרני הביא משקפת את הדברים.
    לאזרח- לא הבנתי את הקשר לדמוקרטיה אתנית- שאת הטענות נגדה אתה יכול להשמיע באותה מידה גם בענין אפליית מזרחים בחברה הישראלית (שקיימת), שהם חלק נכבד מהרוב הבוחר בישראל. אהרון, אכן..(:

  6. מסכימה עם שטרנהל, שהשיטה שלנו ובעיקר רוח החברה שלנו, ירצה סוג של עריצות רוב – ואפילו גרוע מזה, עריצות של לשון המאזניים, שהרוב מוכןם הלתרפס בפניה

  7. קראי את מאמרו של בנימין נויברגר בלינק הבא:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1204037.html
    לב ליבה של הדמוקרטיה אינו שלטון הרוב אלא התחשבות בזכויות המיעוט.
    כך עולה גם מדבריו של רני (באחת התגובות לעיל).

    הביקורת על ההטייה הזועקת לשמים של יוצרי ארץ נהדרת נכונה מאוד. דבריו שטרנהל מקוממים. תמיד.

  8. קצת מביך שאנחנו עדיין מתבוססים בנסיון להבין מושגים שאבות האומה האמריקאית כבר ניסחו להפליא לפני למעלה ממאתיים שנה.

    ישראל איננה דמוקרטיה, ארה"ב איננה דמוקרטיה, בכל אירופה אין ולו דמוקרטיה אחת.
    ישראל היא, או לפחות אמורה להיות, רפובליקה דמוקרטית.

    דמוקרטיה היא שלטון העם : עריצות של רוב, גם אם מקרי. שלטון כמעט אנרכי, לא יציב ומשתנה לפי הלכי הרוח האחרונים.
    רפובליקה היא שלטון לטובת העם : עריצות שלוקחת את סמכותה מהטענה כי היא פועלת לטובת מה שרצוי לציבור.

    דמוקרטיה רפובליקאית היא שלטון של העם למען העם, כלומר שילוב של מוסדות :
    למשל הקונגרס האמריקאי – בית הנבחרים הוא דמוקרטי (יצוג לפי גודל המדינה), הסנאט הוא רפובליקאי (רק 2 סנאטורים למדינה לא משנה מה גודלה).

    בארץ למשל הטענה המקובלת שבג"ץ איננו מוסד דמוקרטי היא נכונה ומדוייקת, הוא מוסד רפובליקאי.

    ולעניין הפוסט – חקיקה הפוגעת במיעוטים איננה חקיקה אנטי-דמוקרטית. היא חקיקה יתר-דמוקרטית. היא מטה את האיזון לרעת הרפובליקניות ולטובת הדמוקרטיה.
    לטעמי היא עושה זאת יתר על המידה, לטעמם של אחרים בדיוק במידה. אפשר להתווכח אבל לפחות רצוי קודם לנקות את המושגים ולהבהירם.

  9. "ואני טוענת שהשימוש בסטריאוטיפים אולי עושה ליוצרי ארץ נהדרת עבודה קלה, אבל כשהוא נתפר בתפרים גסים, כשמסריו משקפים בבירור את עמדת הכותבים, הוא מחטיא את המטרה."

    אז אני רוצה להבין, את נגד כותבים ויוצרים שמביעים דעה או עמדה פוליטים?

    אז מה כל הטקסט הזה שכתבת כאן אחרי ולפני הציטוט הזה?

  10. אולי אני או את או שנינו לא מבינים את מטרתם של הכותבים בסדרה?

    אני טוען "ב י ד ו ר". הם הצליחו לבדר אותי. לדעתי הם לא החטיאו.

    נ.ב. זו למשל תגובה נתולת עמדה או דעה פוליטית.

  11. תרצה קראתי אותך ואת נויברגר, מוקי קראתי אותך וכמי שאינה מומחית לדמוקרטיה למדתי שגם סביב הגדרת המונח 'דמוקרטיה', שבבית הספר לימדו אותי שזה 'שלטון העם', לא שוררת אחידות דעים ואולי טוב שכך. נראה לי שהמאמר של שטרנהל הוא דוגמא להכפפת המונח לדיעותיו של הכותב, שכמו שרני פירט כל כך יפה למעלה, לא מקיפות את כל מה שדמוקרטיה שדואגת למיעוטים אמורה להעניק, אלא רק נישות מסוימות שמעניינות את הפרופסור הנכבד.
    סמוזי, התכנית בידרה אותך? אחלה. גם אני נהניתי מקטעים מסוימים בתכנית, תודות לצוות השחקנים-חקיינים שלה. נראה לי שיוצרי התכנית מתיימרים לספק סאטירה- ולטעמי, סאטירה לא היתה כאן.

  12. "הסאטירה היא יצירה ספרותית אשר עלילתה חושפת את המציאות החברתית באור נלעג ומגוחך. הסאטירה תוקפת ויוצאת כנגד תופעות הראויות לגנאי כמו שחיתות, רדיפת בצע ומוסר לקוי."

    מאת: דינה ציונית

    "סאטירה היא טכניקה ספרותית ואמנותית שמטרתה לשים דבר מה (אמונה, התנהגות, מפלגה וכו') ללעג, לרוב במטרה לגרום או למנוע שינוי.
    יצירות יכולות להכיל קטעים סאטיריים, מבלי להיות סאטירות באופן מוחלט. טום ג'ונס, ספרו של הנרי פילדינג, מכיל, למשל, קטעים סאטיריים רבים, אולם הוא ספר קומי בעיקרו. כמו כן סאטירות אינן מוגבלות בהכרח לספרות, תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה. ניתן למצוא סאטירות גם בציור ובקריקטורות. כך, למשל, ציוריו של ג'ורג' גרוס, אקספרסיוניסט גרמני, הן סאטירה חברתית בוטה על גרמניה של רפובליקת ויימאר וגרמניה הנאצית."

    מאת: ויקיפדיה

    "נראה לי שיוצרי התכנית מתיימרים לספק סאטירה- ולטעמי, סאטירה לא היתה כאן." –

    – אני חושב שאנשים כמו ספרנים וכותבים, פוליטיקאים, פיזיקאים, פרופסורים לרפואה וכו'.. אנשים שכל עיסוקם הוא בתחום אחד, ככל שהם מרבים לעסוק בתחום אחד כך דעותיהם וחשיבתם נהיית חדה יותר וצרה יותר, לטוב ולרע.
    אני חושב שצריך לדעת לטעום מהכל ולא להחליט מה הכי טעים. ברגע שעושים את ההחלטה, בעצם זורקים הצידה את כל ה"פחות טעים" והשוליים אפילו מתחילים להיות "לא טעימים".

    אני מכווה שאת מבינה את כוונתי, אני לא כותב דגול.
    הכוונה שלי היא שיש סאטירה, את פשוט מפספסת אותה. אם נהיניית את מוזמנת לראות שוב את הפרק באתר של מאקו (אני חושב) רק הפעם תריצי את המערכון דרך פילטרים של "הגדרת" הסאטירה.

    ועוד משהו קטן. ככל שחוש ההומור של האינדיוידואל נהיה "גבוהה יותר" כך הוא צוחק מפחות דברים. זה לא אומר שהוא מוצא פחות דברים מצחיקים.

  13. כגודל הציפיות כך גודל הפלופ.
    ארץ נהדרת ככלל מאכזבת .5 בסולם השומרוני הטוב.

    שני חריגים מדהימים.
    המאפרת, וטל פרידמן בתפקיד החנון- 10 בסולם.
    שני הכוהנים בשיר "רכב חברה"- 10 .

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s