אני ירושלמית- ובא לי לבכות

אז זהו, אני מדברת על פרויקט הולילנד.

סלחו לי על שאוסיף לאלפי המילים שנשפכו על הנושא הזה, אבל יש לי 'נסיבות מקלות'. מערך הבניינים הכעור הזה תקוע לי מול העיניים, במקום הנוף הנפלא שנשקף פעם ממרפסתי.

הזוועה הזו החלה לקרום עור וגידים לנגד עינינו המשתאות, והיא ממשיכה לתפוח, לחסום לנו את האוויר ואת הנשימה- וכל זה כאין וכאפס לעומת הפגיעה האנושה בירושלים, שכל מי שנכנס בשעריה לא יכול לחמוק מהמפלצות האלה שתוקפות אותו מכל עבר, כאילו אין שמים ואין אבן ירושלמית ישנה על בתים צנועים ונמוכי קומות.

היומרה והחוצפה הזאת להקים לנו את מגדלי בבל בלב העיר הזו, שהיתה יכולה להיות כל כך יפה, מרתיחה את הדם.

עוד לפני היות הבניינים האלה שגם גזלו וגם רצחו את הולילנד, השקפנו בערב ירושלמי קריר אחד על שני חלקי ירושלים, ממגדל דוד. הלב נצבט. צד אחד כל כך יפה, בנוי לתלפיות, מעורר ערגה וכאב, הוא זה של העיר המזרחית. והצד השני 'המודרני' שמנופים מציצים בו מכל עבר נראה כל כך כעור. כל כך .. לא ירושלים.

ואנחנו עשינו זאת במו ידינו.

אפרופו הרצחת וגם ירשת: פעם, לא כל כך מזמן, היה בירושלים מלון הולילנד. מלון שלא חותך את קו הרקיע. בילדותי, חציתי עם חברותי את השדות כדי להגיע להולילנד. בשדות הללו צמחו כלניות, סתווניות, רקפות. היינו מתעכבות בדרך ליד כל צמח. מתיישבות על סלע לנוח, ומגיעות, לבסוף להולילנד. מביטות מבחוץ על האורחים האמריקאים של המלון מתשתכשים במימי הבריכה הקטנה שנפתחה בימות הקיץ. אחר כך היינו חוזרות ברגל , דרך השדות, הביתה.

ואז, התחילו לבנות שכונות. אבל, במקום נותרה פנינה אחת: המלון הקטן ולידו חורשה סבוכה שאותה כינינו 'היער'. פינת חמד אמיתית. אנחנו מתגוררים בקרבת מקום. כשבאו אלינו אורחים, היינו הולכים איתם להולילנד. מראים להם את שחזור העיר ומטיילים ביער.

לפני כשנתיים (וסליחה אם אני טועה בתאריכים), הגיעו הדחפורים שהרסו את המלון, ששירת אותנו גם כבית הכנסת של יום כיפור. במקומם צץ הבנין הגבוה, ואחר כך, בקצב מסחרר, עוד בנין מכוער שיושב לי מול הפרצוף.

 טוקבקיסטים הגיבו לחדשות היום בקריאה להרוס את הבניינים שנקנו בעושק ובמרמה והרסו לנו את העיר. ואני אומרת: זו בכייה לדורות.

 ומכיוון שאני תמיד מתעסקת עם תקשורת, אז כאן המקום להזכיר את הקטנוניות של העתונים ש'שכחו' להזכיר באתריהם האינטרנטיים מי חשף את הפרשה לראשונה: העיתונאי יואב יצחק.

מאת: ora21

אורה עריף כץ. עתונאית, כותבת, ספרנית. חוקרת תרבות (תואר שני)

9 תגובות על ״אני ירושלמית- ובא לי לבכות״

  1. אני זוכר גם את הדגם של ירושלים מימי בית שני שהיה בחצר המלון, שאותו היו לוקחים אותנו בזמן ביה"ס לראות. נדמה לי שהוא הועבר למוזיאון.
    אין לי מה להוסיף, רק תפילה בלב לאיזה אסון טבע או טיל איראני יחיד לא גרעיני שיוריד את הבניינים-מפלצות (כמובן, בשעה שמתנחלי הפשע ישבו במקלטים האטומיים שבטח נבנו להם)

  2. לדעתי – היות והבנינים האלה אינם חוקיים והאישורים הושגו ע"י תשלומי שוחד ושלמונים, יתכבד ראש העיר ויוציא צו הריסה גם לבינינים אלה. צריך רק אומץ ויושרה – למרות גודלם, גובהם, וכל הכסף שנשפך. וכל האשמים יתכבדו ויפתחו את חשבונות הבנק ויתחילו לבנות לדיירים הללו את דירותיהם ה"כשרות". למה שתהיה בכיה לדורות?

  3. תמיד ידענו שבניה כזו, בעירנו המתכערת, יכולה להתממש רק על ידי כוחניות משחיתה. המדהים הוא טפשותם של המשחיתים ובוחריהם. מי ששם פתק לאולמרט אי פעם נמצא באינסוף של הטפשות שהוא מעבר לכל אינסוף שטובי המדענים בעולם יכולים לנסח.

  4. ירושלים שלי,
    עתיקה, רב גונית ויפה להפליא,
    "עיר עוטרת אור"
    היית צריכה לבחור עירייה קצת אחרת,
    עם בכירים אחרים,
    שנותרו בה עוד קומץ ערכים,
    אז אולי לא היו חופרים בך, מטנפים אותך, מנתצים כל חלקה טובה
    ומכערים את קו הרקיע היפה שלך במפלצות בטון כעורות.
    הכל בשם תאוות הבצע,
    ולו לקחו תושבי העיר המסורים את החוק לידיהם,
    היה נעשה משפט צדק :
    הבניינים הגבוהים בהולילנד – לפירוק!
    הקבלנים, המתכננים, הבונים, המשחדים והמשוחדים – לבית האסורים!
    הרכבת על סבך חוטי החשמל שלה – תבוטל!
    שכונות הרפאים בכפר דוד ובימין משה: יאוכלסו מיידית ובמחירים סבירים!
    אולי אף יושבו לשם תושבי ממילא העשוקים.
    הרס הבתים העתיקים – יופסק לאלתר!
    העיר תוחזר סוף סוף לתושביה
    ולירושלמים תהיי אורה ושמחה.

  5. ירושלים שלי,
    עתיקה, רב גונית ויפה להפליא,
    "עיר עוטרת אור"
    היית צריכה לבחור עירייה קצת אחרת,
    עם בכירים אחרים,
    שנותרו בה עוד קומץ ערכים,
    אז אולי לא היו חופרים בך, מטנפים אותך, מנתצים כל חלקה טובה
    ומכערים את קו הרקיע היפה שלך במפלצות בטון כעורות.
    הכל בשם תאוות הבצע,
    ולו לקחו תושבי העיר המסורים את החוק לידיהם,
    היה נעשה משפט צדק :
    הבניינים הגבוהים בהולילנד – לפירוק!
    הקבלנים, המתכננים, הבונים, המשחדים והמשוחדים – לבית האסורים!
    הרכבת על סבך חוטי החשמל שלה – תבוטל!
    שכונות הרפאים בכפר דוד ובימין משה: יאוכלסו מיידית ובמחירים סבירים!
    אולי אף יושבו לשם תושבי ממילא העשוקים.
    הרס הבתים העתיקים – יופסק לאלתר!
    העיר תוחזר סוף סוף לתושביה
    ולירושלמים תהיי אורה ושמחה.

  6. צילמת במקרה את המלון הישן כשעוד עמד? מישהו צילם? הוא היה לתקופה נטוש או שפונה ומיד נהרס? (שרון רז)

  7. לצערי, לא צילמתי את המלון (כי לא האמנתי שמסוגלים באמת להרוס אותו) אבל אני בטוחה שיש תמונות ברשת- אנסה לחפש.

כתיבת תגובה

