מת אב נולד אלול

מלים אלמותיות 2

ימים של קיץ. החדשות שמכות בראש כמו פטישים של עשרה טון. 

בתוך הסבך הזה של הרהורים קשים, אני מטבעת את עצמי בספרים. לפעמים מוצאת בהם ביטויים קטנים, וכל כך גדולים. משהו שכיניתי ברשימה מוקדמת 'מלים אלמותיות'.

כנראה שהקיץ מוציא מכולנו משהו אחר. משהו שהרשימה המבולבלת הזו שלי הוא תולדה שלו. אני מחפשת את הפתקים הקטנים שבהם העתקתי את אותם ביטויים- וכל הניירות גולשים לי מן הקלסר, לרצפה. מתפזרים. מטאפורה למשהו? אני לא שואלת את עצמי.

לבסוף, לא מצאתי את כל הפתקים. אבל הנה משהו שמצאתי, בכל זאת:

ויקראם סת, הקדיש את ספרו 'חיי שניים' לבני הזוג שהיו לו במשך תקופה מסויימת, כהורים:  הדוד של אמו שנישא ל'דודה הני' יהודייה גרמנייה שניצלה מהשואה תודות ליציאתה עם הדוד, רופא השיניים ממוצא הודי, לאנגליה.
סת עשה כמה שנים בנעוריו עם בני הזוג, כשבא ללמוד באנגליה, וכך הוא כותב: "יש הטוענים שאנשים מגלים לעתים את פניהם האמיתיות לעת זקנתם, כשהם משירים מעליהם מקצת הבלמים החברתיים והעמדות הפנים. או אז ניתן לראות אותם כפי שהם באמת: במלוא חמימותם או קרירותם, נדיבות ליבם או קטנוניותם, טוב ליבם או אכזריותם, נועם הליכותיהם או זעפם".

שבתי לקרוא לאחרונה, אחרי למעלה מעשרים שנה, את הסאגה המשפחתית בית בודנברוק של תומאס מאן. גם שם מצאתי תובנה כה דקת אבחנה המושמת בפי הגיבור, תום (תומאס): "אני יודע שהסימנים החיצוניים, המוחשיים של ההצלחה והשגשוג מופיעים תכופות בשעה שלאמיתו של דבר כבר התחילה השקיעה. הסימנים החיצוניים הללו עת רבה עוברת עד שהם מבצבצים ונראים לעין, כמוהם כאורו של הכוכב הזה שם למעלה, שאפשר שהוא עצמו דועך והולך ואולי כבר דעך כליל דווקא בשעה שאנו רואים אותו מאיר במלוא זהרו".

עוד סופרת דכאון מבית היוצר האיטלקי (שמתם לב כמה סופרות גאוניות מנפיקה איטליה?), הפעם אחת שאיננו יודעים אודותיה דבר, אך היא מכנה עצמה 'אלנה פרנטה' מתארת בספרה 'ימי נטישה' את המשבר שחווה אשה הנעזבת על ידי בעלה (זה לא ספוילר).
את תפקודה הנע חליפות בין עשייה ו'יצירה' תזזיתית לבין חרדה וייאוש היא מתארת במשפט הכל כך חד: "ביזבזתי את הזמן בניסיונות שגודל יומרנותם היה כגודל בלבולם".

ולבסוף זריקת עידוד אופטימית שכדאי לאמץ. רבי נחמן מברסלב אמר:
"צריך שיידע כל אדם שמטבע בריאתו, יחיד הוא בעולם ואיש לא ידמה לו. לכל אחד ואחד, תפקיד ושליחות. וטוב וראוי אם יעשה את יחודו ויעודו- לשלמות".

מאת: ora21

אורה עריף כץ. עתונאית, כותבת, ספרנית. חוקרת תרבות (תואר שני)

2 תגובות על ״מת אב נולד אלול״

  1. מכיוון שנתת לכאורה 4 אפשרויות
    בחרתי לי אחת.
    אני בחרתי את רייב נחמן.
    תודה אורה.
    ובא לי לומר לך, קחי אוויר.
    או אולי לעצמי.
    כי עוד מעט "גם נאסף תשריי ומת עמם"… ומגיעה שנה חדשה וימים נוראים וזמן הרבה לחשבון נפש

להשאיר תגובה

