באוניברסיטת הארוורד מחשבים לאחור את קיצה של ישראל

 
אוניברסיטת הארוורד בבוסטון הסכימה לשלם סכומים גבוהים ביותר עבור רכישת התיעוד שנאגר בארכיוני קול ישראל במהלך השנים, עוד משנות השלושים. לא שנשאר הרבה מאז. חומר בעל ערך הסטורי ואספני הלך לעזאזל במהלכים של גריסת חומר, התכלות טבעית ואפילו שטפון של מי ביוב שקרה בספריית ותקליטיית הרדיו בתל אביב.
למשל, מהתסכית בהמשכים שרבים כרו לו אוזן 'סיימון טמפל' לא נשאר זכר, לבד מפרק אחד שנשמר על ידי אזרח. כך, נעלמו לעד גם אלפי הקלטות אחרות.
אבל, אוניברסיטת הארוורד מוכנה לשלם, והרבה, עבור מה שנותר ולהקדיש משאבים רציניים לשימור החומר שנמצא בסכנה ממשית. ולמה?
מתברר שהסיבה העיקרית לעניין המיוחד בארכיונים של 'קול ישראל' היא שבמוסד האקדמי היוקרתי לא צופים לישראל עתיד ורוד ואם לנסח זאת במלים מדוייקות יותר: הם לא חושבים שישראל תשרוד עוד זמן רב – ואם כך, מוטב למהר ולשים יד על החומר ההיסטורי היקר המתעד את הקמת מדינת היהודים והישרדותה ההרואית עד ל…
התוודעתי לדברים הללו בהשתלמות עיתונאים השבוע.
מפחיד, עצוב. אבל עדיין אפשר לקוות שבהארוורד ממש טועים. בעיקר כשתל אביב חוגגת כבר מאה.

באחרונה, ראה אור ספר המאגד מאות תחזיות של מומחים ופוליטיקאים מהשורה הראשונה, שהתבדו. נקווה שגם ה'נבואה' הזו תצטרף אליהן.

מאת: ora21

אורה עריף כץ. עתונאית, כותבת, ספרנית. חוקרת תרבות (תואר שני)

37 תגובות על ״באוניברסיטת הארוורד מחשבים לאחור את קיצה של ישראל״

  1. אלא החלטה. ולא ניראה שיש מישהו שיכול לשנות אותה. יפה שהרוורד חושבים קדימה, וטוב יותר ארכיון ושימור שם, מאשר בפח הזבל של ההסטוריה.

  2. אבל אני שותף לתחזית הזאת.
    כפי שהדברים מתנהלים פה, קשה לי לראות את מדינת ישראל מגיעה לגיל מאה.
    הסיבה היחידה שאני לא עוזב היא עצלנות.

  3. לא בהכרח צפויה קטסטרופה, וניראה שמי שירצה להישאר בתנאים אחרים, יוכל. גם אתה. יש הבדל – הלא גדול כניראה – שירצו להישאר פה, גם בהינתן אלטרנטיבות מושכות יותר. סבא שלי, שנולד פה וחי זמן רב תחת הטורקים, אחרי כן האנגלים, אמר מזמן, ששרדנו אותם נשרוד גם את הציונים, הגם שעול שלטונם היה אכזר מהקודמים.

    תמיד היו פה גם יהודים, ויישארו.

  4. אפוקליפסה עכשיו? איריס, קצת קשה לי לדמיין אותנו פה אחרי פצצת אטום למשל- שזה, כנראה, יותר גרוע ממשטר ציוני

  5. מדינה שמבזה את עברה ואת ההווה שלה – אין לה עתיד. גם את הארכיב האישי של יהוןדה עמיחי, סרבו אוניברסיטאות ישראליות לרכוש והוא נרכש ע"י אוניברסיטה אמריקאית.
    ככל שמתחזקת הלאומנות כאן, הולך ומסתמן שעתידינו בעברינו.

  6. לא נראה לי שיעזור לי שאני שמאלני כשהמדינה הזאת תתמוטט. אולי יישארו כמה יהודים, אבל רובם עלולים למות מוות אלים, או גרוע מזה.

  7. הוא מתאר ארכיון בארצות הברית שמתעד כל יצירה ישראלית, כדי להשאיר משהו לדורות הבאים.
    אלו שיבואו אחרי החורבן.

  8. אני משוכנעת שלו זה היה הבלוג של הרוורד כל המתלהמים פה היו פתאום מדברים בנימוס.

    אורה, אם הברירה היא אטום או ויתור על ריבונות אני הולכת על אופציה שתיים. אני לא רואה באופק פצצת אטום, צר לי לאכזב את מחפשי האפוקליפסה אני לא ביניהם. אם ארצות הברית תחליט ללחוץ, אז זה ייעשה בצורות אחרות כמקובל אצלם, ובדרך כלל מסתפקים בלשפוך כסף על מי שצריך, ולא פצצות דוקא. במקרה של ישראל זה הרבה יותר אפקטיבי.

    לעידו לם, המשפחה שלי באה הנה לפני התנועה הציונית, והיה עם יהודי בעולם ופה בציון גם לפני מאה השנים האחרונות. אני אולי מגעילה אותך, לא נורא, אבל אם זה יוביל אותך ללמוד הסטוריה זה יהיה שכרי.

    יותר מעניין זה איך התגובות ממה שנעשה בהרוורד כמובן מתבטאות שוב בהתנפלות אחד על השני פה בארץ. אם הייתי רוצה לגור בארה"ב יכולתי.

    אולי כל המתלהמים יכתבו מכתב להרוורד ויביעו את הגועל, הפחד, והביקורת כלפיהם ? נידמה לי שההחלטות מתקבלות שם, בטח לא אצלי בבית.

    אמיתי, לדעתי במקרה של שינוי דרסטי כזה, לא צפויה פעולת נקמה ערבית מן הסוג שאתה מתאר. היהודים יהיו מוגנים כך או אחרת, פה או במקום אחר בהסדרים בינלאומיים. אני התייחסתי לפוסט של אורה, ואני לא חושבת שבהרוורד התייחסו לפצצת אטום אלא לפירוק מן הסוג שהיה בדרום אפריקה. כאשר בהרוורד "מנבאים" זה יותר בבחינת ממליצים, זה אחד המוסדות המקורבים ביותר לממסד האמריקאי, והנבואות שלו נוטות להגשים את עצמן בגלל שלארצות הברית יש את הכוח לעשות זאת.

  9. שהמדינה לא תאריך ימים ושאינה אלא אפיזודה חולפת ודינה כדין מדינת החשמונאים וממלכת ירושלים הצלבנית שכלו בעשן.

    ואולם כשחלפו שנים מאז שב מרטין למברג לפרנקפורט והתרחק מהוויית חיינו היומיומית, הלכה והתעצמה התפעמותו מן "הכשלון המזהיר" שלנו וגדלה הערכתו ל"הרפתקה האוטופית היותר גדולה של האנושות במאה העשרים". ב"ציוויליזציה הציונית" ראה מגה-רומן שפמליה נהדרת של יוצרים לקחה חלק בכתיבתו במשך יותר ממאה שנה, מגה- רומן שהנפשות הפועלות שלו המשיכו בעצמן במלאכת הכתיבה והוסיפו פרק המשך לפרקים הראושנים נוראי ההוד.

    אבל יום אחד תיפסק לפתע פתאום הכתיבה הקולקטיבית הזאת, כך ניבא לו ליבו, ורוחות החורבן יהפכו בדפים. צמרמורת תאחז בטורים הכתובים ותפריח מתוכם להקות רעשניות של אותיות אשר תתפזרנה לכל עבר. דף אחר דף ייאסף בשלכת ופרק על פרק יקונן, והעולם, כמאמר המשורר, מצערו יתרונן.
    הוא אמנם לא יוכל לעצור את התהליך הבלתי נמנע הזה, אבל בידיו בזכות הממון הרב שצבר ובזכות מיומנותו במקצועו, היכולת לשמר למען העתיד בבואה, אמנם עלובה וחלקית, כולה קרעים ושאריות של המגה-רומן הזה…"

    (לפני המקום – חיים באר. ע"ע. עמ' 31)

  10. חיים באר לא רק כתב על כך בספרו "לפני המקום" אלא אף מספר על כך בהרצאותיו, כיצד פרופ' צארלס ברלין מקבץ בהארוורד כל מסמך אפשרי בעברית, ומישהו כבר העיר שמדובר ב"דיסקט גיבוי", אם חלילה יקרה משהו…

  11. אני מצטרפת לתשובתה המדוייקת של איריס לעידו לם (ומזוהה איתה לחלוטין – שכן גם משפחתי כאן הרבה לפני הציונות) ומתפעמת מהציטוט שהביאה אסתי מחיים באר.

  12. לא נותר אלא לתמוה מה זה אומר שגם איריס, גם חנה וגם אני (דור שביעי בארץ. סבא של אבא שלי קבור בחברון, סבא וסבתא של אמא שלי ממקימי כפר תבור וכו') חושבות דברים דומים על סוף החזון הציוני.
    שדווקא אנחנו שמשפחותינו נטועות כאן דורות ושורשיהן בלב העשיה הציונית, דווקא אנחנו אלו שנתפסות כאן כבוגדות ועוכרות ישראל מהסוג ש"מגעיל" טוקבקיסטים מהסוג העידולמי

    מעניין.

  13. גם אני מסכים עם איריס… להוציא פליטת קולמוס אחת:
    "והיה עם יהודי בעולם ופה בציון גם לפני מאה השנים האחרונות"

    היהדות היא דת וכזו הייתה תמיד. לאום יהודי הוא המצאה של הציונים.

  14. אכן, היו פה יהודים לפני הציונות – אם אתם חושבים שאחרי הציונות ישארו פה יהודים, או מוכנים לחיות בצורה ותחת המשטר שהם יחיו בו, נשאר רק לאחל לכם חיים ארוכים תחת שלטון החמאס הנאור בפלשתין הגדולה.

  15. כלומר, לא כציונית אלא תפסה טרמפ על הציונות כדי להינצל ממשהו?
    מעניין מה היא היתה אומרת על רמת השיח הרדודה והמתבהמת של הנכד שלה. אני מהמרת על מידה של בושה.

  16. סבתא שלי הגיעה כציונית גאה לבנות ולהיבנות ולא ברחה מדבר. מעבר לכך יש הרבה חוצפה לשונאת שמנים ומזלזלת בליקויי דיבור לקרוא לי בהמה , לא נותר לי רק לגחך בבוז.

  17. חנה,
    זה די תלוי בנקודת המבט.

    יש אולי קבוצה שמית, אבל זה לא קשור ל"עם" וליהודי"

    אם קוראים בין השורות, הרי ברור שגם ביהודה ועוד קודם בישראל היו קבוצות אזרחים שלא בחרו בדת היהודית. כל ה"ויעשו הרע בעיני ה'"
    באותו זמן גם ברור שהיו יהודים במדינות אחרות שלא היו שייכים ליושבים ביהודה אבל קימו את המסורת היהודית. קהילות כאלו היו כמובן בפרס עיראק וגם בלוב, שם הקהילה הודות לציונות, לאחר כמה אלפי שנים של קיום, פשוט הושמדה כקהילה…

  18. משפחתי הגיעה באמת לארץ דרך הציונות ולא בגלל שהיו ציונים ונאמנותי היא למדינת ישראל ולא לתיאולוגיה הפוליטית שהולידה אותה. כאשר לימדו לימודים הומניסטים בתיכון את התנך השניאו עלי כי ניתקו אותו מהספרות המדרשית העצומה. היסטוריה זה היה ללעוס לא לעכל ולהקיא במבחנים לא לחשוב ולא להבין. ספרות למזלי הצילו את עגנון בכך שלא למדתי אותו בבית ספר. הבית לא היה ציוני אלא מסורתי בית הספר היה זועה למרות שמתמטיקה ופיזיקה הצלחתי לעכל וזה לימד אותי לחשוב.

    אז בסדר
    אני לא קשור לארץ ישראל הישנה ןהטובה של אריק איינשטיין. את התגנבות יחידים קראתי כרומן שלא חילחל ולא חידש. וגילוי נאות אהבתח ואני אוהב את הגשש,שייקה אופיר ויוסי בנאי.

    כאשר אוסלו נכשל ובאו הפיגועים הרגשתי אשם משום שבחרתי ברבין. עברתי תהליך שהעצים את שנאת המן וגרם לדעיכתה של אהבת מרדכי. אין צורך לומר שבראש שנואי נפשי עומדים החמאס והמפגעים הערבים. המשנה האידיאולוגית שמיוצגת על ידי וענונו וטלי פחימה. אחריהם היהודים חסידיו של אדוארד סעיד שמייצגת אותם אלה שוחט שלשמחתי עפה לניו יורק.

    כמו שאומר עקביא בן מהללאל

    הסתכל ב שלושה דברים ואין אתה בא לידי עבירה
    דע מאין באת
    דע לאן אתה הולך
    ודיע לפני מי אתה עתיד לתת דין וחשבון

    מאין באת מטיפה סרוחה,לאן אתה הולך למקום עפר תולעה ורימה ולפני אתה עתיד ליתן דין וחשבון – למלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.

    לא באתי מהרצל ואחד העם כמו אסתי,בעל כרחי ולא מרצון אני כאן ולכן בניגוד לאסתי(כמטאפורה) מה שקרה בעזה לא נוגע לי

    וגילוי – לחמתי נגד הערבים על המולדת

    ישראל מולדתי ואני לא חייב לקבל את התיזה הפוליטית שהולידה אותה

  19. העם היהודי הוא עם באותו מובן שהנבאחו באמריקה הם "עם" ועוד קבוצות כאלה ואחרות, הצוענים או הארמנים והאלבנים, העמימות לא מאד חשובה לדעתי. גם לא הצורך לשלול טוטאלית את אופציית הלאום, הגם שאני חושבת שהיא דמיונית.

    אבל מנגד, אני לא רואה משהו שלילי ב"חיבת ציון", ובישיבת יהודים פה, עם תרבות עברית או יהודית או אחרת, כפי שנחליט. ליהודים יש זכות לחיות בכל מקום, כולל באזור הזה כמובן, וגם באוטונומיה תרבותית ובטחון מלא.

    הציונים יכולים תמיד לברוח למקום אחר, אמריקה למשל או לונדון ששם יצרו את התנועה. הם מביאים איתם לכל מקום שמחה ואהבת חיים, שלום ואהבה, העולם זקוק להם ,

  20. משפחתי, ונידמה לי גם זו של אסתי באו לפני שהרצל נולד ובטח אחד העם.

    מה אתה רוצה מהערבים ? ומה אתה רוצה מטלי פחימה ווענונו, הלא זה אודים עשנים של הצבא שחיפש קולב לתלות עליו את שנאתך ? לא לפני שמיצה מהם תועלות אחרות.

    אתה מזכיר לי את הדודים האמריקאים שלי. מאחר שהם היגרו לאמריקה בתקופת המהפכה של אוקטובר (כלומר הוריהם וכולי) הם אולצו להתכחש למולדתם (ברית המועצות) ולהיות יותר ניצים וקפיטליסטים מהאפיפיורים המקומיים. כלומר, גם הם לא רצו שיקראו להם יהודים רוסים, (כמו שאתה לא יהודי ערבי חו"ש). לא יצא מזה הרבה טוב.

    הכי טוב באמת שתדע מאיפה באת, ולא ליצור לעצמך זהות על ידי בידול ושינאה מהאחר המזדמן.חוץ מזה דוקא בתור אחד שעבר תהפוכות ומלחמות, כדאי שחלקנו פה ילמדו להעריך את מה שיש, ולא יחרחרו את סופם מתוך פנטזיות משיחיות מסוכנות.

    צרפת היתה כבושה והצרפתים לא נעלמו, ובאמת לא צריך להיכנס למצב המכשיר אפוקליפסות.

    המשפחה שלי היתה פה בדיוק כמו ששלך היתה בעירק, רק תחת שלטון טורקי ופלשתינאי בפועל.
    לא זכורה לי טיפת שינאה מצד סבי ז"ל הגם שהיו פה ושם בעיות וגם שפיכות דמים. ומה ? עכשיו אין ? ובמזרח אירופה כור מחצבתם לא היה ? ובספרד לפני כן, משם היגרו למזרח אירופה לא היתה שפיכות דמים פה ושם וגירוש מסיבי?

    .

  21. שנאה לחמאס ולמפגעים הערבים

    אין שנאה לערבי משום שהוא ערבי אלא רק לערבי שבאופן פעיל או עקיף מתלהב מהסיפור של מפוצצי אוטובוסים על נוסעיהם.

    כשאבא היה בבית חולים היו לו יחסים לבביים עם אחים ערבים ואני למדתי ממנו להעריך את התרבות הערבית וההיסטוריה הערבית.

  22. יש עם יהודי, הן בשיוך גנטי שנשמר באמצעות נישואין בתוך העדה/העם, הן בהגדרת זהות עצמית ומחוץ, והן בקבלת עול מצוות של חלק מהעם היהודי.
    לגייס את התיזה ש"אין עם יהודי" על מנת להוכיח קונספירציה אשכנזית, אינו דבר העומד במבחן המציאות וההיסטוריה, מה גם שהיה נתק בין הקהילות כך שלא יכלה להתקיים מזימה הדדית, ובתקופות מסויימות היו יהודי המזרח קהילה מפותחת מזו של מזרח אירופה.

    למי שכתב כאן על החילונות – הרי שמאז ומעולם היה רוב העם, ברוב התקופות, חילוני. הקנאות הדתית לאומית היתה כבר בהיסטוריה מיעוט אלים שהביא לחורבן, הניסיונות לפגוע בשמאלנים היום הם כאין וכאפס לעומת הטבח באווכלוסיית עין גדי (החילונית מתונה), למשל. אני מקווה ש"מה שהיה הוא מה שיהיה" ישאר כקלישאה, אבל ספקותי עימי.

  23. הקהילות השבטיות הילידיות גם הן משלבות בהגדרה העצמית שלהן מוצא שבטי ו"עול תורה ומצוות" של הרוחניות המקומית. ההפרדה לא חייבת להיות חדה כתער, כנהוג בעדה הנוצרית-מערבית. התיזה הלאומית המודרנית לא מתלבשת על ההגדרה היהודית למרות ש"העם היהודי" שימש בסיס לפרדיגמה (ע"ע הנס קוהן) של הלאומיות המודרנית.
    מאחר שנחשב כמאחד בתוכו הומוגניות באתנוס, לשון, דת ושאיפה לטריטוריה (בדומה לגרמנים).

    הנושא הגנטי, מי יודע, הרבה מהעליות הראשונות הציוניות הביאו איתם נוצרים, בדיוק כמו עכשיו, בטח רבע או משהו כזה. (אולי הם אשמים ? סבבה העיקר למצוא "אשם" ומהר).

    הבעיה של מוני יקים היא התעלמות מאלמנט הזמן, בסך הכל אחרי ששה שבעה דורות פה בציון, התוצר הוא "מקומי", כולל שפה ומוטציות גנטיות (חיבה לפלאפל וחומוס, וחסינות לביוב במי הרחצה).

    אני מסכימה שעיקר תנאי הקבלה ל"עם היהודי" הם קבלת עול הדת, והיה טוב לו מודל זה נשמר, בלי לערבב אותו עם לאום ומדינה.

    זה מזכיר לי את הפרדוכסים של הפוסט מודרניזם המבקש מצד אחד "אפליה מתקנת למיעוטים" (כמו היהודים בישראל) אך קובע שכל אחד יקבע בעצמו את זהותו לפי רצונו, כי הגדרה אובייקטיבית היא "קולוניאליסטית".
    כך יוצא שאפשר לזכות גבר לבן בהטבה, אם הוא טוען שהוא לסבית שחורה.., לא ? או מולדבי מצאצאי הקוזאקים הפורעים שטוען שהוא ניצולת שואה יהודיה מגלות ספרד.

    בקיצור, נקווה שישמרו לנו ארכיון מפואר בהרוורד, שמישהו בעוד מאתיים שנה יבין את הדאחקות, ואת הדיון ההזוי הזה. גם זה משהו.
    בסך הכל, בהרוורד, היהודים והפלשתינאים שניהם לא ממש מעניינים, לכל היותר דקה סיקור אחרי משחק הבייסבול השבועי.

  24. מאור אינו היחיד שביקש ממני למחוק תגובות- קיבלתי פנייה דומה למייל שלי ואני שוקלת את זה. אני חייבת להודות שהדיון גלש פה למחוזות שלא צפיתי מראש- על אף העובדה שמדובר ב'רשימות' על כל המשתמע מכך: כל הדיון על הציונות מעניין ביותר, וגם לגיטימי כמובן- אבל אסור ללקות בעוורון וכדאי לראות את המציאות כמו שהיא- גם אם מדובר ב'אידיליה' שתוארה כאן כאילו שזו היתה המציאות טרום הציונות. כמו עוד כותבים פה, גם אני משתייכת ל'ותיקים' שיש להם שורשים בארץ הזאת- ולא כל הסיפורים שמחים. – אני משתייכת לשושלת של הרב ישמעאל הכהן-שעלה ארצה בשנת 1871ושהיה רבה הראשי של צפת ונרצח יחד עם אשתו במאורעות תרפ"ט. הרב ישמעאל (כמה סמלי שמו) היה שד"ר _(שליח דרבנן) ובמשך תקופה בת כעשרים שנה, לפני שהיה לרבה של צפת, היה ה'חכם באשי' בעיר תיריא בתורכיה (זאת, על פי תיעוד של אחי אריה שמעוני) הרב הכהןנישא פעמיים ובנו מאשתו השנייה רבקה ריקושטה, רעייתו יהודית ובנם- נכדו של הרב ששמו אינו ידוע לנו, נרצחו בידי הנאצים בצרפת.
    הרב ישמעאל הכהן נזכר גם על ידי ש"י עגנון שכתב אודותיו ואודות דודו (כאמור משושלת משפחתי) בסיפור 'יונים לבנות' ומספר כי ישמעאל נקרא 'רבי ישמעאל כהן גדול'. ובכן, הרב נרצח לפני היות המדינה הציונית ולפני שהרייך השלישי הרים את ראשו. בנו, כלתו ונכדו נרצחו בידי הנאצים. האם כל אלה לא מצדיקים קיומה של מדינה יהודית-ציונית? נראה לי שהשאלה רטורית.

  25. לאורה,על פי התנהלות ארה"ב בוויטנם ,עירק,אפגניסטן,צפון קוראה,ומגדלי התאומים אני לא בטוח למי יש סיכוי לשרוד יותר
    זמןלישראל או לבוסטון
    למוני יקים,אתה אדם אומלל ובעיקר מסוכן.
    אומלל משום שאתה מזין את עצמך בשנאה.
    מסוכן משום שאתה משתמש בקטעי אמיתות במניפולציות בשקרים ומקווה שהקוראים יהיו בורים כמוך,לך חפש את התשובה לשאלת מלך כוזר "נגעת בנקודת חרפתי" לך למחקריו של אהוד יערי על הכוזרים ותהיה מספיק אמיץ להודות שאפילו את רעיון משפט הסיום שלך גנבת מקאטו הזקן על קרטגו. ועוד דבר,למעלה משליש מהדור הצעיר מעורב אשכנזים עם ספרדים עד לאיזה דור אתה רוצה להגיע ?לנכדים לנינים,מי יחשב בעינך גזע טהור? אתה מסוכן וזקוק לאישפוז או לכלא.
    הערה שלישית בקשר לציונות, יש תנועות בהסטוריה שעשו את שלהן ונעלמו.כגון ההגנה,אצל ולחי יש שמתעקשות לשרוד כגון הסוכנות היהודית ויש שצריכות להתעדכןכמו הציונות.

  26. מאור
    אני מזועזעת מהציטוטים שהבאת- מודה שהאיש לא היה מוכר לי קודם. אני לא בטוחה שכדאי שאותיר את הדברים על הכתב: בעיני מדובר בתעמולה נאצית, פשוטו כמשמעו. ולא הייתי רוצה שהדברים יופיעו בבלוג שלי- לכן, אני מתלבטת קשות. וייתכן שאמחק אותם בהמשך היום.

  27. ואם לחזור לעניין
    כפי שציינו חיים באר כתב על כך. הספריה בהרברד אוספת חומרים יהודיים וישראלים מזה שנים רבות. כבר כשלמדתי שם בתחילת-אמצע שנות התשעים היה ידוע האוסף הגדול מאוד הזה. יש שם קומה שלמה שתוכלו למצוא כל ספר שיצא בארץ, ויש אוספים שלמים של מוזיקה ישראלית, כרזות בחירות ישראליות ועוד. מדי פעם הם עושים בלובי תערוכות על נושאים שונים וחלק מהפעמים זה תערוכות של דברים מהאוסף הישראלי. רק שם ראיתי תערוכה על עטיפות של אלבומי מוזיקה ישראלית שהלוואי שהייתי רואה בארץ…

    פעם סיפרתי לחבר-סטודנט שעבד בספריה למחייתו על עלון סטודנטים שידידה שלי ערכה באחת המכללות בארץ והבאתי לו עותק. הוא העביר את זה לספריה. תוך כמה ימים הקניינים שלהם בארץ פנו בדחיפות אל ידידתי שתעביר כל גליון וגליון שיוצא מהעלון הזה! התיעוד שלהם מדהים, ואולי אכן חבל שבארץ אין תיעוד כזה.

    בזמנו שמעתי, לא יודע אם זה נכון, שההסבר לכך נעוץ בין היתר בכך שהתקציב של האגף הזה בספריית הרברד שווה לתקציב של כל שאר הספרייה, בשל תורמים יהודיים, ושעודף הרכש נובע מכך. כלומר מעודף הכסף..

    אחר כך שמעתי את הטענה המפורסמת , שלימים הונצחה אצל באר, שמנהל הספריה מאמין שישראל לא תשרוד ושבידו יהיה הארכיון האולטמטיבי למה שנשאר. אין לי מושג אם זה נכון או מיתוס. בכל מקרה, גם אם זו אמונתו שלו, זו דעתו האישית, ואני בספק אם אי פעם קיבלה גושפנקה מוסדית. בכל מקרה, אכן הספרייה שם בתחום הזה יותר ממרשימה….

  28. תודה על המידע המעניין. הדברים ששמעתי מאנשי הרדיו מאוששים את טענותיו של חיים באר. ואגב תעוד: גם ערוץ הטלוויזיה הצרפתי גרמני ארטה מרבה לעסוק בענייני ישראל-יהודים, בצורה כמעט אובססיבית ובצורה הרבה יותר מעמיקה מהמקובל במקומותינו, אני מקווה שלא מאותן סיבות של הארוורד

  29. החלטתי למחוק את התיאור המפורט שהביא מאור על ה'תאורייה' המעוותת של מוני וכן את תגובותיו של מוני לדברים אלה. אגב, מוני, אם האתר שלי שכוח אל, למה אתה מתאמץ להגיב בו?

    ובלי קשר- לאייל- תודה רבה על ההפנייה. מעניין ביותר

  30. הוא מגיב כאן מאחר שבכל אתר אחר מוחקים אותו לא כל כך בגלל מה שהוא אומר דווקא ,אלא בגלל ניבולי הפה הבלתי פוסקים והקשקשת המוטרפת שלו..
    אז הנה הוא הצליח למצוא את האתר שלך שבו לא מוחקים אותו מידית ,והנה כבר הוא מאיים בתביעה משפטית נגד בעלת האתר.

    אם אני במקומך הייתי מוחק את כל הפתיל ומסיים את העניין .תני לו לחפש אתר של איזה טיפש אחר שבו לא ימחקו אותו לאלתר.

להשאיר תגובה

