בעד עונש מוות – ועוד פעם בעד

שוו בנפשכם שרוצח הנערים בישיבת מרכז הרב היה נותר בחיים. עכשיו היה דורש חמאס לשחררו. כמה טוב שהוא לא ברשימה השחורה משחור הזו, שמבקש חמאס לשחרר.
אני לא מקנאה בימים האלה באהוד אולמרט או בכל אחד אחר שצריך לקבל את ההכרעות המיוסרות כל כך, כדי שהחלום יתגשם וגלעד שליט יהיה חבוק, סוף סוף, בזרועותיהם האוהבות והמלטפות של נועם ואביבה.

כל מי שזוכר את פרשת קו 300 יודע שהעונש שהושת אז על הרוצחים הגיע להם, אבל כל המדינה געשה על הפרת החוק. אז אדרבא, שזה יהיה חוקי. אילו ישבתי בבית המחוקקים, היה זה החוק הראשון שהייתי בוחרת להעלות כעת: עונש מוות למחבלים שגרמו לרצח ישראלים.
גרמת למות ישראלים בליל הסדר במלון פארק?, גרמת למוות של כמעט כל משפחת סחוויסחודרר, הורים וילדים, במסעדת סבארו בירושלים? הובלת לרצח נערים בדולפינריום? לרצח אנשים תמימים שנסעו בקו 18 בבירה? לרצח אמהות צעירות בפורים בתל אביב? הרשימה עוד ארוכה.
לכל אלה, הייתי מסייעת להגיע אל שבעים הבתולות שלהם- ומהר.

אילו בילו שם, והגשימו את חזון השאהידים שלהם, היום ההתחבטות של אולמרט היתה הרבה יותר קלה. ישראל היתה משחררת אסירים בטחוניים בתמורה לגלעד שליט, והחמאס היה מעלה עוד דרישות שהדעת היתה יכולה לסבול.
עכשיו, אני שותפה לדעה שצריך לעשות הכל כדי לשחרר את גלעד. אבל צריך לחשוב כבר על המקרה הבא. אותו מקרה, שבו לא יוכל החמאס לחגוג עם סוכריות את שחרורם של רוצחי ילדים.

השבוע. בקורס לספרות ילדים, שוחחנו על ספרות ילדים בנושא שכול, אובדן ושואה. מאיזה גיל ראוי שילדים ישמעו על תופעת 'מוות' התעוררה תהייה, וגננת המשתתפת בהשתלמות אמרה שאצלה לא היתה ברירה: אבא לתאומים מהגן נרצח באינתיפאדה, אחות של ילד אחר מהגן נרצחה באינתיפאדה. אז היו מוכרחים לחשוף ילדי גן רכים לתופעה של 'מוות'.
אני מאחלת מכל הלב, לרוצח אבי הילדים התאומים, ולרוצח האחות של הילד מהגן, שיסתלקו מהעולם הזה ומהר: ואם הם זקוקים לעזרתנו בעניין הזה, אז למה לא?
תאמרו שלא יהיה על מי 'להתמקח' אחר כך? למרות שאנחנו באווירת בזאר מזרחי, עדיין יהיה אפשר לדבר עם אויבינו החוטפים- אולי רק השיח ישתנה- ואם כן, אז רק לטובה.

מאת: ora21

אורה עריף כץ. עתונאית, כותבת, ספרנית. חוקרת תרבות (תואר שני)

15 תגובות על ״בעד עונש מוות – ועוד פעם בעד״

  1. שמוציאים להורג מישהו חף מפשע. תארי לך שאת אחראית על גזר דין מוות של מישהו שבכלל לא קשור.

  2. מעבר לדיון העקרוני על עונש המוות והשאלה של קודמי לתגובות
    הרי יתכן מצב שבזמן שמחבל נשפט, או ממתין לעונש המוות תוך כדי ערעור וכו', יחטפו דווקא יותר חיילים בדרישה לשחרר אותו, תוך איום שאם יוציאו להורג את המחבלים יוציאו להורג את הישראל/ים.. כך שנדמה לי שהמחשב שעונש מוות יפתור אותנו ממקרים כמו הנוכחי מוטעית.

  3. ל'מישהו' ולאייל תודה. ראשית, אני מדברת על מקרים של ודאות כי מדובר ברוצח- ובעניין זה נראה לי שניתן לסמוך על המערכת המשפטית שלנו שלא תתן ידה לעונש מוות נגד אדם שלא ידוע בוודאות כי הוא האיש שעמד מאחורי מקרי הרצח. הסוגייה שאתה מעלה , אייל, השפיעה כנראה על אי חקיקה של חוק מסוג זה בעבר (כמו עוד שיקולים אחרים) אבל אם חמאס היה מסוגל לבצע חטיפות סיטוניות של חיילים או אזרחים- הוא היה עושה זאת מידי יום- ופה מערכת הבטחון חייבת לתת את המענה. לדעתי, אסור ששיקול זה ירפה את ידינו בנושא, שכן אינני רואה פתרון אחר למצבי ההתמקחות הנוראיים האלה- שבמקרה הקודם של גולדווסר ורגב, הסתיימו גם בטרגדיה איומה

  4. הלוגיקה פגועה.
    את לא יכולה להרוג אנשים רק בגלל שאנשים אחרים ינצלו את זה שהם חיים וינסו לשחרר אותם.
    זה כמו לקחת לעשירים את הכסף כדי שחוטפים לא יחטפו לעשירים את הילדים ויבקשו כופר בעבורם.

    המשפט הבא:
    " עונש מוות למחבלים שגרמו לרצח ישראלים. "
    הוא גזעני.

    יש גם חוסר הבנה במקומו של העונש בחברה המודרנית.

  5. ובגלל שאת מונעת ממחשבות גזעניות את אפילו לא יכולה לראות את זה.
    אם היית אומרת "עונש מוות לאנשים שגרמו לרצח" זה סיפור אחר (גם בזוי, אבל מסוג אחר).
    לא צריך להמציא כלום מחדש:
    בארה"ב יש עונשי מוות, זה לא מוריד את הפשיעה, יש שם מליוני אסירים שעושים עליהם קופה יפה.
    בקרוב בישראל בתמיכתם של אנשים כמוך.
    אור לגויים וחושך ליהודים.

  6. מספיק מקרה אחד שחף מפשע מוצא להורג על ידי המדינה באותו עונש מוות שאת כה משתוקקת אליו כדי להשמיט את כל הטיעונים שלך ועוד רבים אחרים.

    ואני לא מדברת על חוסר התועלת שבעניין ועל גרירתנו להיות עוד מדינת עולם שלישי ועל הטיעון הלאומני והגזעני שעומד מאחורי ההצעה הזו. אני מדברת רק על אותו אחד חף מפשע שיוצא להורג בגלל טעות אנוש, כי כל בית משפט מועד לטעות בהיותו אנושי.

  7. יש בישראל דין מוות לנאצים ועוזריהם ולבית הדין הצבאי יש גם סמכות לגזור דין מוות.
    העובדה היא שהאדם היחיד שהוצא להורג הוא איכמן , שהוא עצמו במו ידיו כנראה לא הרג אף יהודי, לכן המבחן האמיתי הוא מבחן הכוונה.
    לכן, כל מחבל שהוכיח כוונת הרג קולקטיבית של היהודים ורצח במו ידיו או במו פיו דינו מוות.לא
    כל יהודי שהרג ערבי ולא כל ערבי שהרג יהודי דינם אחיד. מי שטוען אחרת הוא אויל שהרי הוא .
    עצמו נמצא בקולקטיב ואת ראשו ובני ביתו מחפשים
    הדיון אם עונש מוות הוא פרקטי או לא,אינו רלבנטיבמקרה זה.

  8. בגדול אני לא מסכימה עם הטיעון שלך ודרך החשיבה. אבל לעניין עונש מוות, אני לא פוסלת על הסף, לאו דוקא במקרים האלה, יש רציחות יותר נתעבות. יתכן שאם יהיה עונש מוות, בית המשפט יתחיל ממש לדון ולעשות את תפקידו, ופה ושם גם לזכות נאשמים. כרגע בגלל סולם הענישה הפתטי והנמוך, הנטיה היא למין פשרה כזה – כולם יוצאים אשמים (בארץ אחוז ההרשעות הוא כמעט מאה), ובתמורה לחיפוף הזה, כולם נענשים רק קצת.
    כי אולי בעצם הם לא אשמים בכלל, או שאולי הם אשמים במשהו אחר בכלל שלא נכנס לכתב האישום.

    עונש מוות במקרים צבאיים דוקא קיים בחוק, כלומר אפשר היה לגזור מוות על מחבלים וזה גם קורה, כלומר יש גזרי דין, אבל הם לא מבוצעים.
    יש גם שאלה של לקיחת שבויים במלחמות וכולי, אולי לזה את מתכוונת. בעיית החטיפות היא ארוכת שנים, ולדעתי לא קשורה למה שאת כותבת בכלל. ישראל אגב היא מהמדינות שחוטפות הכי הרבה, ואולי יש מקום להרהר גם בזה, לאור ההתפתחויות האלה. הנוהל פסול, אבל צריך להיות ברור שהוא פסול על כולם. בעיני היתה טעות בשנות השבעים והשמונים בעיקר שכל הזמן חטפו אנשים מחו"ל, אם זה פלשתינאים ואם ישראלים אגב, נוהל מזוודות ואסירי איקס, זה פתח "שוק" בינלאומי. זורעים רוח, קוצרים מה שבא.

    אבל ערבבת פה שני דברים שלדעתי לא קשורים.

  9. – איריס- לא ירדתי במאה אחוז לסוף דעתך בכמה עניינים, אבל אם את לא מתנגדת לעונש מוות- למה את מתכוונת ב'יש רציחות נתעבות יותר?" – האם בגלל ששולחי המתאבדים עושים זאת מסיבות לאומניות, ומתירים את דמם של ילדים ואזרחים, אזי זהו רצח נתעב פחות מאחרים? אני מסכימה שיש גם רוצחים אזרחיים שהרוויחו ביושר את עונש המוות שלא הושת עליהם- לדוגמא, אלי פימשטיין שרצח את בתו הודיה. בעיני, זה עדיין לא עונה על השאלה שעומדת על המדוכה- והיא, איך למנוע עוד פעם התמקחות כה אכזרית על חיי אדם- כמו במקרה של גלעד שליט.

  10. שאת לא מבהירה בדיוק את עמדתך. בעניין הצבאי-חבלני יש לדעתי עונש מוות בחוק הקיים, וכמו שכתבתי לך, יש גזרי דין מוות שבנוהל קיים, לא מבוצעים בישראל. זו שאלה שכניראה תיפתח לדיון, אולי, בעקבות דעות של אנשים כמוך.
    בנוסף לזה, יש שאלה של עונשי מוות במקרים "אזרחיים", אני דיברתי על המקרים האלה. בעיני ברור שברמה האנושית, אוניברסלית, רוצח כמו פימשטיין גרוע ממחבל הפועל ממניע לאומי או לאומני. ואני אומרת, יש גרועים מהפימשטיינים למיניהם, יש סדרתיים, יש אכזריים, וכולי.
    אבל הכוונה שלי היא לא שלפתע יוציאו פה להורג עשרות אנשים בשנה, אלא שאם בית המשפט בישראל יתייחס ברצינות לענישה, אז יש סיכוי שאולי הוא יתייחס ברצינות גם לשיפוט. וזה נושא אחר אם כי קרוב גם לבעיית השיפוט הלקוי גם נגד מחבלים. ככלל בישראל, משפט הוא לא ממש תהליך רציני, אלא יותר כמו מו"מ (בסגנון שליט), הכל סחר סוסים. ולכן, במצב כזה, ודאי לא מוציאים להורג, כי אף פעם את לא יכולה לדעת בוודאות שההרשעה סבירה. אלה ליקויים רוחביים.מנגד, יש גם פרקטיקה גרועה עוד יותר של אכיפה לא רשמית, כלומר סיכולים, התנכלויות, והצרת זכויות שאינה נעשית כלל בערוצים הרשמיים והמשפטיים. כל זה הולך יחד בחבילה אחת בעייתית. את מנסה לתקוף נגזרת אחת, בלי להתייחס למכלול.

    אני חוששת שהרצון שלך הוא טוב ויפה אבל לא מציאותי. אין מנגנונים אבסולוטים שמבטיחים בטחון מלא, בשום מצב, בטח לא במצב של סכסוך קבוע עם שכנים כה קרובים או קבוצה שהיא נשלטת וחיה בתוך קבוצה אחרת. שום אמצעי לא יבטיח כלום. אבל אני יכולה להבין את השאיפה והרצון למצוא פתרון במסגרת כללי המשחק.

    ניסיתי להסביר למה התקווה ממערכת המשפט דוקא, הן קצת לא מציאותיות. זו מערכת שלא מתפקדת, בשום נגזרת שלה, עכשיו היא תהיה ההצלה מחטיפות של חיילים ?

    וברמת העקרון, אני דוקא תומכת בעונש מוות, סלקטיבי כמובן. אבל זה תלוש מהמציאות, קודם יש דברים אחרים לתקן.

  11. איריס
    אני מסכימה עם הבקורת שלך על בתי המשפט ומערכת האכיפה. היה ראוי שהענישה תהייה הרבה יותר סלקטיבית ומוקפדת- אגב, לדעתי, גם (ואולי אף מאוד) כלפי אנסים שפשעיהם במקרים רבים אינם פחותים בחומרתם בעיני משל רוצחים. בפוסט הזה, שנכתב אתמול בבוקר לאחר שהיתה תחושת כשלון צורב ואיום בעניין שליט, ומתוך ניסיון למצוא איזה מוצא שלא יעמיד אותנו שוב בניסיון נורא כזה- משום שהפעם אין לדעתי ברירה אחרת אלא להחזיר את שליט ויהיה מה- ניסתי לחשוב כיצד נוכל להמנע בעתיד מהשתתפות ב'סחר הסוסים' הזה כפי שאת מכנה אותו בצדק ולדעתי, הדרך היחידה היא שפשוט- לא יהיו אצלנו בכלא רוצחים סדרתיים ותת אנושיים מהזן של מחבלי החמאס-חיזבאללה ו you name it כמו אלה שמכונים .

  12. יש לי בעיה קלה עם הסיבה שאת מציגה.
    מעבר לדיון האם נכון או לא נכון לתת עונש מוות, אני מאמין שהנימוקים לנתינת עונש כזה לא צריכים להיות תלויים בקונטקסט הפוליטי או המדיני שאנחנו נתונים בו.

    צריך שיהיה עונש מוות לו נחליט שאנחנו חושבים שעונש מוות הינו העונש הראוי למחבלים. אחרת, האם נוכל לומר שהתפרקות של החמאס או הצהרה שלו שלעולם לא יבקש שחרור אבירים (היפותטית) יגרמו לנו לוותר על העונש ולחזור למצב הנוכחי?

    נראה לי שההחלטה לגבי עונש מוות על רצח (ולאו דוקא צריך להיות כאן קשר לפעילות חבלנית) חייב להיות משהו שעומד על נימוק מוסרי עצמאי, שתחום רק על ידי עולם המושגים המוסרי, ולא לקשר להשלכות שלו בהקשר של החמאס.
    יתכן שצריך להרוג רוצח, אבל אני לא חושב שיש לעשות זאת רק כדי לקבל מחירים נוחים יותר בעתיד.

  13. עונש מוות הוא רעיון אדיוטי כאשר מבינים שבני אדם הם לא רק זוועות מהלכות על שתיים אלא גם משאב.ההון האנושי של אסירים יקר מפז למדע הרפואה. תחת לכלכל פושעים ללא תמורה, או סתם לבזבז אותם בהוצאה להורג, אני מציע שאנסים ורוצחים ובייחוד מתעללים בחיות ישלמו לחברה במעבדות. זה לא ריאלי כ"כ, אני יודע, מפני שהציבור צדקן טיפש מדי.

  14. אני בעד עונש מוות למחבלים עם דם על הידים
    צריך לישם חוק פסק דין מוות למחבלים עם דם על הידים, יש לאפשר לצה"ל להרוג אותם במקום
    או בהוצאה להורג כמובן צריך להרוג את אישתו הילדים שלו ההורים שלו האחים שלו הדודים שלו
    למען יראו וייראו

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s